Powstanie Viagry: Jak mała niebieska pigułka zmieniła płeć w Ameryce

Seks jest z definicji biznesem społecznym – podstawowy projekt zakłada dwa. Ale marketerzy Viagry (sildenafil) chcieliby, abyśmy wierzyli, że seks jest indywidualistą, męską pogoń. Głównym argumentem Meiki Loe jest to, że bezprecedensowy sukces Viagry w Ameryce nie jest rezultatem ekscytującego przełomu naukowego, przynoszącego ulgę zdesperowanym lub umierającym. Przeciwnie, interesy komercyjne wytworzyły społecznie pożądany, ale medycznie ograniczony produkt – ironicznie, przez zaprzeczanie zasadniczo społecznej naturze seksu. Poprzez zredukowanie seksu do wydajności penisa, a następnie zrównanie penisa z męską tożsamością, poczucie własnej wartości i wartość społeczna zostają zredukowane do twardości i trwałości jego erekcji. Aby użyć przykładu Loe a, senator Bob Dole musiał po prostu wypić niebieską pigułkę i wszystko się ułożyło w nocy – tyle tylko, że nikt nie zapytał Elizabeth. Dokonywanie Viagra w Egipcie, 2002. Za zgodą AP / Wide World Photos. Zdjęcie: Amr Nabil.

Etnografia instytucjonalna Loe a to określa. Składa razem fragmenty wywiadów z użytkownikami Viagry oraz ich partnerami i przyjaciółmi wraz z komentarzami i ilustracjami, w jaki sposób Viagra jest sprzedawana w popularnej prasie i omawiana w czasopismach akademickich i na konferencjach. Prawdziwym sukcesem jej podejścia jest zestawienie przebłysków w intymne życie ludzi z analizami wewnętrznych działań dużych korporacyjnych instytucji. Patrząc przez pryzmat jej wywiadów, szczególnie tych ze starszymi kobietami, analiza Loe a na Boston Forum i jego rola w poszukiwaniu kobiecej Viagry jest szczególnie fascynująca. Stwierdziła, że tym razem marketingowcy walczyli. Być może seksualność kobiet jest zbyt skomplikowana, a może dobrze zaostrzona feministyczna krytyka medykalizacji kobiecych ciał jest zbyt silna. Podczas gdy amerykańscy mężczyźni kupili wiadomość hurtowo, kobiety nie.
Viagra jest przykładem rosnącego zjawiska, które Loe nazywa leczeniem niezadowolenia. Jak sugeruje, Ritalin (metylofenidat) i Prozac (fluoksetyna) są innymi. Wymaga to ponownego odkrycia złożonych problemów socjopsychologicznych jako prostych warunków medycznych. Aby stworzyć rynek dla Viagry, impotencja jest odradzana jako dysfunkcja erekcji i oziębłość jako dysfunkcja seksualna u kobiet. W każdym przypadku zidentyfikowany problem jest pozbawiony elementów społecznych, kulturowych, emocjonalnych i psychologicznych, pozostawiając podstawową fizjologiczną dysfunkcję, która jest wewnętrzna i niezależna od społeczeństwa. Można to wyleczyć dzięki swojemu leczeniu. W skrócie, problem został zaprojektowany, aby dopasować leczenie, a nie odwrotnie. W przypadku Viagry, to wyleczenie faktycznie zaostrza szerszy problem, cynicznie zapewniając ciągły wzrost stanu, leczenia i zysków ze sprzedaży leków. Loe pokazuje, jak w Ameryce to medykalizacja niezadowolenia zostało ułatwione dzięki przejściu przepisów umożliwiających bezpośrednią reklamę narkotyków, sprzedaż narkotyków online oraz uwikłanie (nawet fuzję) pracowników służby zdrowia i sprzedawców leków. Główna argumentacja zyskuje na tempie dzięki książce, która staje się coraz bardziej fascynująca, gdy pojawiają się złowieszcze implikacje Viagry dla amerykańskiego społeczeństwa.
Yvonne Marshall, Ph.D.
University of Southampton, Southampton SO18 1LJ, Wielka Brytania
[email protected] ac.uk
[podobne: anaplazmoza, guz chromochłonny, zespół kociego krzyku ]
[hasła pokrewne: codzienność w niepłodności, cri du chat, cynk w jedzeniu ]